Vuosi 2000+

Vuosi 2000 oli suuri vuosi, sillä siirryimme uudelle vuosituhannelle. Tämän aikakauden ihmisistä käytetään nimitystä millenniaali, eli vuosituhanteen vaihteen ihminen. Internet, mobiiliteknologia ja moni muu tekninen kehitys otti näennäisesti hirveän isoja loikkia eteenpäin ja internet alkoi oikeasti lunastaa niitä sille asetettuja tavoitteita.

YouTube

Kuka muistaa tai edes huomasi YouTuben alkuajat vuonna 2005. Kolme nuorta kaveria perustivat sivun youtube.com ja latasivat sinne ensimmäisen videonsa. Koska oltiin jenkkilässä, sai yritys nopeasti useamman sijoittajan mukaansa ja firma kasvoi ensimmäisen vuoden nopeasti. Siitä tuli vuodessa nopeiten kasvana ja sa sai vuodessa yli 65 000 videota ja videoita katseltiin 100 miljoonaa kertaa päivässä. Samoihin aikoihin 2006 mainokset otettiin käyttöön ja kaikesta tästä seurauksena oli, että Google osti YouTuben 1,3 miljardilla eurolla - siis tämä kaikki reilussa VUODESSA! Nyt vuonna 2019, YouTubea käyttää aktiivisesti 1,9 miljardia käyttäjää joka kuukausi ja päivittäin sitä käyttää yli 30 miljoonaa. YouTubella on oma maksuTV, jolla on yli 300 000 tilaajaa ja videoita koko YouTubessa on yli 5 miljardia ja määrä kasvaa joka minuutti. YouTubeen lisätään joka minuutti 300 tuntia materiaalia!

Facebook

Mark Zuckerberg oli Harward opiskelija joka kavereidensa kanssa perusti 2003 FaceMash nimisen opiskelijoille tarkoitetun keskustelusivuston, joka levisi nopeasti yliopistoihin USA:ssa ja Kanadassa ja samalla myös yritykset saivat ensimmäiset maistiaiset mistä oli kyse. FaceMash oli toisen vuoden opiskelijan Mark Zuckerbergin eräänlainen kuka on hot ja kuka ei peli - ensimmäisten neljän tunnin aikana sivu sai 450 vierailijaa ja kuvia katseltiin 22 000 kertaa - Mark tiesi olevansa jonkun hitin äärellä. Face Book oli opiskelijaluettelo, joita oli yliopistolla siellä sun täällä. Mark halusi tehdä yhden TheFacebookin, jossa olisi kaikkien kuvat ja ensimmäinen TheFacebook.com julkaistiin helmikuussa 2004. Seuraavan vuoden loppuun mennessä käyttäjiä oli 6 miljoonaa ja 2007 lopulla yrityksiä oli mukana jo 100 000 ja vähitellen Facebook sai myös ryhmät.... helmikuussa 2011 Facebookista oli tullut maailman suurin kuvakirjasto. Sittemmin kasvunsa ohessa Facebook on ostanut mm. Instagramin, WhatsAppin ja Oculuksen. Vuoden 2019 alussa Facebook työllistää lähes 38 000 työntekijää ja Facebookilla on maailmassa yli 2,38 miljardia kuukausittaista käyttäjää. Keskimäärin 1,56 miljardia käyttäjää kirjautuu Facebookiin päivittäin ja 5 uutta profiilia luodaan joka sekunti. Arvellaan, että Facebookissa on noin 83 miljoonaa FAKE- eli väärää profiilia. Facebookiin ladataan joka päivä 300 miljoonaa kuvaa. Facebookissa on yli 16 miljoonaa yrityssivua, ja siksi Facebook on muuttanut tavan, millä yritykset voivat olla yhteydessä sekä toisiinsa että potentiaalisiin asiakkaisiin.

Vuosi 2020+

Mitä tulevaisuus tuo meille tullessaan? Jo nyt meistä kerätään sekä tietämättämme että tiedostamalla tietoa erilaisiin tietokantoihin. Olet varmaan tietoinen, että tehdessäsi nykyään minkä tahansa nettihaun, et saa itseasiassa aivan ”raakaa” tietoa, vaan jokainen hakutulos on tavalla tai toisella värittynyt omalla historiallasi, eli et näe välttämättä sitä oikeasti parasta vastausta, vaan näet Googlen näkemyksen siitä, mikä on sinulle paras vaihtoehto. Aivan samalla tavalla kuin et näe kaikkea uutta mitä verkostossasi tapahtuu esimerkiksi Facebookissa vaan kaikki uusi tieto filtteröidään ja näet vain noin 10% kaikesta mitä tapahtuu. Tiedon lisääntyessä hetki hetkeltä ja eri sivustojen myös lisääntyessä koko ajan, nämä meitä auttamassa olevat järjestelmät kuten Google ja Facebook ja monet muut suorittavat meidän tietämässä edeltä käsin tiedolle suodatusta. Emme koskaan näe kaikkea uutta, meille annetaan vain näkymä. Luonnollisesti voimme kaikki siirtyä käyttämään anonyymejä selaimia, mutta sitten kaikki haut ja sivustolinkit toimivat hitaammin, koska kukaan tai mikään ei enää teekään sitä alustavaa jaottelua taustalla – kumman tulevaisuuden olemme saamassa: sen missä kaikki toimii taas hieman hitaammin, vai sen, missä emme koskaan saa tietää koko totuutta, vain yhden katsantokannan siihen?